Cambios en las emociones y en las metáforas sobre el rol docente y del alumnado, del futuro profesorado de Ciencias de Secundaria, tras las prácticas de enseñanza

Statistics
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Changes in emotions and metaphors about the role of teachers and students, of Prospective Secondary Science Teachers, after teaching practices
Date
2017Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias - 2017, 14 (2) - pp. 487-504Abstract
A través de un cuestionario de preguntas abiertas y de dibujos, se analiza la evolución de las metáforas personales
y emocionales de una muestra de 31 profesores en formación de las especialidades de Física y Química, de
Biología y Geología, y de Matemáticas del Máster Universitario en Formación del Profesorado en Educación
Secundaria, durante el curso 2012/2013. Para el análisis de las metáforas se aplican cuatro categorías:
conductistas-transmisivas, cognitivas-constructivistas, situadas y autorreferenciadas. Las emociones se clasifican
en primarias o sociales y en positivas, negativas o neutras. Los resultados indican que la mayoría de los
participantes fueron capaces de conceptualizar sus roles de profesor o profesora en términos de metáforas,
siendo la mayoría conductistas-transmisivas para el rol del profesor y autorreferenciadas para el alumnado. Al
comparar las metáforas, antes y después de las prácticas de enseñanza, se observa que la mayoría de los
participantes no cambiaron sus metáforas ni sus modelos didácticos asociados, que ya estaban asentados antes del
comienzo del Máster, y ni el Máster ni las prácticas de enseñanza han influido en ellos. En las emocionales el
mayor porcentaje de las metáforas correspondió a la categoría cognitiva/constructivista para el rol del profesor y
a la categoría autorreferenciada para el alumnado. La mayor parte de las emociones asociadas a las metáforas
fueron sociales y positivas, tanto para el profesor como para el alumnado. Using drawings that they were asked to make and their responses to open questions, an analysis was made of the
evolution before and after their teaching practicum of the personal and emotional metaphors about themselves
as teachers and about their pupils' role of a sample of 31 prospective science teachers. The participants were
students of a Science and Mathematics Master's degree course in Secondary Teacher Education during the
2012/2013 academic year. The metaphors were classified into four categories – behaviourist-transmissive,
cognitivist-constructivist, situative-socio-historical, and self-referential – and the emotions were classified as
primary or social, and positive, negative, or neutral. It was found that most of the prospective teachers were able
to conceptualize their roles in the form of metaphors, most of which were behaviourist-transmissive for the
teacher's role and self-referential for that of the pupils. Comparison of the results before and after the teaching
practicum showed no change in most of the participants' the metaphors and associated models. Instead, these
were already firmly set at the beginning of the Master's course, and remained uninfluenced by either the course
or the practicum. The greatest percentage of the emotional metaphors corresponded to the cognitiveconstructivist
category for the teacher's role and the self-referential category for the pupils. Most of the
emotions associated with the metaphors were social and positive, both for the teacher and for the pupils.
Subjects
Evolución metáforas personales y emocionales; formación del profesorado; secundaria; ciencias; Evolution of personal and emotional metaphors; science; pre-service secondary teacherCollections
- REurEdC nº 2 (2017) [16]