• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 16 (2019)
  • REurEdC nº 1 (2019)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 16 (2019)
  • REurEdC nº 1 (2019)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Caracterizando controversias sociocientíficas en la prensa escrita. Una herramienta para el desarrollo de la alfabetización científica

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/21280

DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i1.1102

ISSN: 1697-011X

Files
document(1).pdf (326.6Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Portraying Socioscientific Issues in the Press. An Educational Tool for Scientific Literacy
Author/s
Díaz Moreno, Naira
Date
2019-01
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2019, Vol. 16 (1) 1102
Abstract
Dentro de la Enseñanza de las Ciencias, la alfabetización científica constituye un objetivo prioritario, tal y como aparece reflejado en los últimos currícula internacionales. El uso de la prensa con controversias sociocientíficas constituye una buena herramienta para trabajar la alfabetización en el aula de ciencias, siendo para ello necesario obtener unos criterios de selección de noticias controvertidas. Este estudio desarrolla indicadores de controversias sociocientíficas a través de una metodología mixta: cuantitativa y cualitativa. Los posibles indicadores fueron aplicados a una temática controvertida local, el tema del agua en Almería (España), con la finalidad de verificar si la temática constituye o no una controversia sociocientífica. Para ello, se seleccionaron dos muestras comparables de noticias correspondientes a un periodo normal y a un periodo controvertido de nuestro tópico. Los resultados nos han aportado cuatro indicadores de controversias sociocientíficas que pueden ser fácilmente extrapolados a otras temáticas controvertidas que aparezcan en la prensa local y que nos permiten estudiar estos problemas relacionados con la Ciencia socialmente relevantes que afectan y rodean a la ciudadanía.
 
Scientific literacy is a major goal in Science Education as it has been reflected in recent international curricula. Using the press with socioscientific news is a suitable tool to develop scientific literacy in the science classroom and for this reason some criteria for the selection of socioscientific news are required. This study seeks to develop socioscientific issues indicators using mixed methods that could be use for teachers as a tool to develop scientific literacy in the classroom. The possible indicators of SSI were applied to a local controversial topic, the subject of water in Almeria (Spain) in order to verify whether this subject is treated as a SSI in the press. About data collection, two sample of news were selected by different approaches including news from a controversial and a noncontroversial period. The main results are four indicators to identify socioscientific issues in the press that could also be applied to different controversial subjects that appear in the local press for their later use in the science classroom. These press issues will allow us to study some socially relevant problems related to science that affect and surround the citizenship.
 
Subjects
Alfabetización científica; Controversias Sociocientíficas; Prensa; Scientific Literacy; Socioscientific Issues; Press
Collections
  • REurEdC nº 1 (2019) [14]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support