• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 16 (2019)
  • REurEdC nº 1 (2019)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 16 (2019)
  • REurEdC nº 1 (2019)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Los futuros maestros ante el problema de la contaminación de los mares por plásticos y el consumo

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/21289

DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i1.1501

ISSN: 1697-011X

Files
document(1).pdf (348.6Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Future teachers facing the problem of pollution of the seas by plastics and consumption
Author/s
Jaén, Mercedes; Esteve, Patricia; Banos-González, Isabel
Date
2019-01
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2019, Vol. 16 (1) 1501
Abstract
En este trabajo se aborda desde el ámbito educativo el problema de la contaminación de los mares por residuos. En un escenario en el que la contaminación por plásticos se ha convertido en un problema de orden global, indagamos sobre las ideas, actitudes y competencias didácticas que muestran los futuros maestros cuando se enfrentan a los hábitos de consumo de nuestra sociedad actual. Se analiza la puesta en práctica de una intervención educativa en la que, a partir de una situación problemática vinculada a la contaminación por plásticos, los estudiantes realizan tareas en las que exploran el problema y algunos de sus hábitos de consumo. Sus respuestas indican que establecen relaciones causales entre ciertas actividades humanas y las problemáticas ambientales, y se muestran dispuestos a asumir compromisos para reducir sus consumos, aunque lo hacen desde un escenario limitado a su entorno y sus intereses. Al implementar esta problemática en Primaria, la mayoría utilizan un modelo simple basado en la información. Se han identificado algunas dificultades al concretar estrategias que permitan desarrollar el pensamiento crítico en los niños y niñas de Primaria.
 
In this work, the problem of pollution of the seas by waste is addressed from the educational field. In a context in which contamination by plastics has become a problem of global order, we inquire about the ideas, attitudes and didactic competences that future teachers show when they facing the consumption habits of our current society. The implementation of an educational intervention is analysed, in which, from a problematic situation related to pollution by plastics, students perform different tasks. By means of these tasks, they explore the problem and some of their consumption habits. Their responses indicate that they establish causal relationships between certain human activities and environmental problems, and are willing to assume commitments to reduce their consumption, although they do so from a scenario limited to their surrounding and their interests. When implementing this problem in Primary school, most of them use a simple model based on information. Some difficulties have been identified in specifying strategies that allow the development of critical thinking in Primary school pupils.
 
Subjects
Sostenibilidad; Futuros maestros; Contaminación plásticos; Consumo; Propuestas; Sustainability; Future teachers; Pollution by plastics; Consumption; Proposals
Collections
  • REurEdC nº 1 (2019) [14]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support