El Nanocirco: un diseño interdisciplinario para la divulgación y enseñanza de la nanociencia y la nanotecnología

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/21349
DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2301
ISSN: 1697-011X
Files
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
The Nanocircus: An interdisciplinary design for the dissemination and teaching of nanoscience and nanotechnology .
Date
2019Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2019, Vol. 16 (2) 2301Abstract
La
n
anociencia y la
n
anote
cnología
forman
parte del desarrollo científico-tecnológico que
contemplamos en la actualidad. Para educar en sus conceptos y diseminarlos en la sociedad se requiere de la
creación de nuevas estrategias educativas.
En este artículo describimos la investigación-acción realizada para la
planificación, diseño y desarrollo de
la obra el
Nanocirco, en la que se
integr
aron
e
l
c
irco y el
t
eatro con la
c
iencia, para ofrecer una experiencia de comunicación científica no formal, motivar a las personas a la
c
iencia y
enseñar cuatro conceptos de
n
anociencia y
n
anotecnología.
Los hallazgos presentados son en su mayoría de
carácter cualitativo, con algunos datos cuantitativos en términos de porcentajes. Esto
s
fueron recopilados a partir
de las reflexiones de los participantes del equipo de desarrollo Nanocirco, la evaluación de las funciones por parte
de los espectadores y una preprueba y posprueba para evaluar el cambio en los estereotipos de los científicos. Los
resultados sugieren el Nanocirco como un espectáculo interdisciplinario, motivador y generador de diversidad de
instrumentos de enseñanza y comunicación, para los aprendizajes tanto del equipo desarrollador, como para los
espectadores. Nanoscience and
n
anotechnology are part of the scientific-technological development that we
contemplate today. To educate in their concepts and disseminate them in society, it requires the creation of new
educational strategies. In this article, we describe the action research carried out for the planning, design, and
development of the play The Nanocircus
(
El Nanocirco) in which t
he disciplines of circus and the theater were
integrated with science to offer a non-formal scientific communication experience, to motivate the people to
Science and teach four concepts of
n
anoscience and
n
anotechnology. The findings presented are mostly of a
qualitative nature, with some quantitative data in terms of percentages. These findings were compiled from the
reflections of the participants of El Nanocirco development team, the evaluation of the functions by the
spectators and a pre-test and post-test to evaluate the change in the stereotypes of the scientists. The results
suggest El Nanocirco as an interdisciplinary show, motivating and generating a diversity of teaching and
communication instruments for the learning of both, the development team and the audience.
Subjects
Comunicación de la ciencia; Artes escénicas; Interdisciplinariedad; Estereotipos del científico; Diversidad de aprendizajes; Science communication; Scenic arts; Interdisciplinarity; Scientists stereotypes; Diversity of learningsCollections
- REurEdC nº 2 (2019) [11]