• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • Hachetetepé. Revista científica de Educación y Comunicación
  • Hachetetepé n.20 (2020)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • Hachetetepé. Revista científica de Educación y Comunicación
  • Hachetetepé n.20 (2020)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Experiencias formativas de educadores sociales en Brasil y Portugal: Reflexiones compartidas

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/23384

DOI: 10.25267/Hachetetepe.2020.v1.i20.12

ISSN: 2172-7910

Files
N.20- 100-107.pdf (298.0Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Formative experiences of social educators in Brazil and Portugal: Shared reflections
Author/s
Ribas Machado, Érico; Azevedo, Silvia; Rincón Munevar, Francisco Alejandro
Date
2020-05-14
Source
Hachetetepé. Revista científica de Educación y Comunicación Nº 20, 100-107
Abstract
El siguiente texto presenta una reflexión sobre los caminos formativos de los Educadores Sociales en Brasil y Portugal. En el contexto portugués, los Educadores Sociales ya tienen la garantía de un curso de formación en un nivel superior. En Brasil, estos trabajadores todavía están en el proceso de exigir regulaciones específicas para su profesión, así como de garantizar su proceso de formación en un título universitario. El enfoque metodológico que orienta está reflexión es la Pedagogía Social Comparada, la cual permite la elaboración de elementos que se aproximan o distancian de realidades en torno al foco de reflexión que es la Formación de Educadores Sociales. En el caso brasileño, la formación de Educadores Sociales se ha llevado a cabo principalmente a través de proyectos de extensión vinculados a instituciones de educación superior. En el caso de Portugal, la formación se lleva a cabo en un nivel superior y los Educadores Sociales ya tienen una perspectiva profesional que los distingue de otros profesionales, un proceso construido a través de un colectivo profesional organizado.
 
The text presents the reflection on the formative paths of social educators in Brazil and Portugal. In the Portuguese context, Social Educators already have the guarantee of a training course at a higher level. In Brazil, these workers are still in the process of claiming, demanding specific regulations for their profession, as well as guaranteeing their training process in a university career. The methodological approach that organizes this reflection is the Comparative Social Pedagogy that allows the elaboration of elements that approximate or distance realities around the focus of reflection that is the Formation of Social Educators. In the Brazilian case, the training of Social Educators has been carried out mainly through extension projects linked to Higher Education Institutions. In the case of Portugal, the training is carried out at a higher level and the social educators already They have a professional perspective that distinguishes them from other professionals, a process built through an organized professional collective.
 
Subjects
Educadores sociales en Brasil; Educadores sociales en Portugal; formación profesional; educación social; pedagogía social; Social educators in Brazil; Social educators in Portugal; Professional education; Social education; Social pedagogy
Collections
  • Hachetetepé n.20 (2020) [18]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Ideologías lingüísticas: Diferencias entre hombres y mujeres de clase alta de Galicia y de Cataluña 

    Pinto Pajares, Daniel (Editorial UCA, 2019)
  • Sociologia politica de la “Comunicación para el Cambio Social”: pistas para un cambio de enfoque 

    Ferron, Benjamin; Guevara, Erica (Editorial UCA, 2017-04)
  • Museología para la innovación social: una experiencia de regeneración territorial en la periferia europea 

    Rey-García, Marta; Salido-Andrés, Noelia; Sanzo Pérez, María José; Álvarez González, Luis Ignacio (Universidad de Cádiz, Servicio de Publicaciones, 2016)

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support