Integración del conocimiento científico y de la capacidad argumentativa en tomas de decisión sobre temas sociocientíficos

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/24322
DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1101
ISSN: 1697-011X
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Integration of the scientific knowledge and the argumentation competence in decisions about socioscientific issues
Date
2021-01Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(1), 1101Abstract
Esta investigación aborda la integración de las capacidades de argumentación y explicación de
fenómenos científicos, en tomas de decisión sobre vacunación. Se ha diseñado un método de análisis adaptando
herramientas de la literatura. Se han analizado las producciones escritas y discusiones de 72 estudiantes del Grado
de Educación Primaria que han participado en las actividades diseñadas. Se observa que han desarrollado varios
aspectos de la competencia argumentativa, y que quienes han expresado un modelo de sistema inmunológico de
mayor complejidad argumentan mejor. Sin embargo, menos del 30% se han referido al modelo en sus
argumentos, llegando a un 15% en la toma de decisión de repercusión colectiva. Se concluye que la integración
entre las capacidades es mejorable y que implica la necesidad de analizar qué dificulta la utilización del
conocimiento científico en las tomas de decisión. This research focuses on the integration among the skills of argumentation and the explanation of
scientific phenomena, during decision making about vaccination. An analysis method has been developed
adapting tools from the literature. The written productions and oral discussions made by 72 Elementary
Preservice Teachers who took part in the activities have been analyzed. It can be observed that they have
improved their competence for argumentation in several ways, and that those who expressed a more complex
immune system model argue better. However, less than 30% have referred to the model in their arguments, 15%
in the case of social repercussion decision making. It is concluded that the integration between the skills is
improvable and that it is necessary to analyze what makes it difficult to use the scientific knowledge in the
socioscientific decision makings.
Subjects
Argumentación; Controversias sociocientíficas; Formación inicial de Profesorado; Modelización; Sistema inmunológico; Argumentation; Immune system; Modeling; Socio-scientific issues; Teachers´ initial trainingCollections
- REurEdC nº 1 (2021) [16]