• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 18 (2021)
  • REurEdC nº 1 (2021)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 18 (2021)
  • REurEdC nº 1 (2021)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El discurso científico en la etapa de infantil en el contexto del huerto ecológico escolar

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/24324

DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1103

ISSN: 1697-011X

Files
Eureka 1103.pdf (251.0Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Scientific discourse in Early Childhood Education in the context of the Ecological School Garden
Author/s
Aragón Núñez, LourdesAuthority UCA; Sánchez Rodríguez, SusanaAuthority UCA; Enríquez, Juan Manuel
Date
2021-01
Department
Didáctica
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(1), 1103
Abstract
Desde el compromiso de promover la alfabetización científica desde edades tempranas, la siguiente investigación tiene como objetivo explorar el funcionamiento del discurso científico de niños y niñas de 5 años en momentos de asamblea y en el marco de una secuencia didáctica contextualizada en el huerto ecológico escolar. Para ello, a partir de las transcripciones de cuatro asambleas se ha establecido un sistema de categorías emergentes, aplicado sobre los datos y consensuado entre expertos. Los resultados muestran que los niños de 5 años aportan datos e información al discurso (31,6%), aportan esquemas de conocimiento (39,8%), argumentan sobre los esquemas que comparten (24%) y en menor medida, hacen emerger modelos iniciales explicativos (4,6%). Respecto a los esquemas de conocimiento que surgen, estos giran en torno a los elementos necesarios en el huerto (luz, tierra, agua, profundidad), y permiten visualizar e inferir los modelos iniciales explicativos que maneja el alumnado a estas edades. En conclusión, los resultados arrojan evidencias respecto de la capacidad de desarrollar la competencia científica desde edades tempranas y la idoneidad del uso del huerto ecológico escolar como contexto para la promoción de habilidades cognitivo lingüísticas que influyen en la construcción del conocimiento científico.
 
According to the necessity to develop scientific literacy from early ages, the aim of this work is to explore scientific discourse of 5 years-old children at circle time during a didactic sequence related to their ecological school garden. To get those achievements, an emergent-cathegories system has been stablished by the analysis of transcriptions obtained from four circle time registrations, being this system agreed by experts. Results show that 5 years-old children contributed with data and information to the discourse (in a 31,6% of the cases), they supply knowledge schemata (in a 39,8% of the cases), they offer arguments on the shared schemata (in a 24% of the cases) and, in a less measure, they build initial explaning models (in a 4,6% of the cases). In relation to knowledge schemata that are built in this context, they are about the necessary elements in the garden (light, earth, water, soil or depth), and they allow to visualize and to infere the initial explaining models handled by the children at that age. In conclusion, results show evidences respect to the capacity of developing scientific competence from early years as well as the suitability of the use of ecological school garden as a context to promote cognitive-linguistic skills which influence on scientific knowledge construction.
 
Subjects
Asamblea de aula; Huerto ecológico; Discurso científico en aula; Educación Infantil; Esquemas de conocimiento; Modelos; Circle time; Ecological school garden; Scientific classroom discourse; Early childhood education; Knowledge schemata; Models
Collections
  • Artículos Científicos [4817]
  • Articulos Científicos Didáctica [217]
  • REurEdC nº 1 (2021) [16]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support