• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 18 (2021)
  • REurEdC nº 2 (2021)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 18 (2021)
  • REurEdC nº 2 (2021)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Microorganismos y hábitos de higiene. Estudio longitudinal en los cursos iniciales de Educación Primaria

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/24722

DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i2.2201

ISSN: 1697-011X

Files
Revista Eureka 2201.pdf (1.352Mb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Microorganisms and hygiene habits. Longitudinal study in the early Primary Education courses
Author/s
Molina Morcillo, José; Paños Martínez, Esther; Ruiz-Gallardo, José-Reyes
Date
2021-04
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(2), 2201 (2021)
Abstract
El estudio analizó las ideas de los alumnos (6-8 años) sobre microorganismos e higiene básica, contrastando el aprendizaje a través de un método experimental y mediante uno más tradicional, durante la intervención y después de dos meses. Se valoró, además, el tiempo que el profesor dedica a su diferente preparación. La información se obtuvo mediante dibujos y cuestionarios a niños y a padres. Los resultados evidencian que los niños tienen, en general, una concepción limitada y negativa sobre los microorganismos, aunque sus hábitos de higiene son aceptables. La intervención mejora los conocimientos, según reflejan ambos postest y, además, se mantienen en el tiempo. Los hábitos higiénicos no variaron. No obstante, según las familias, mejora la forma de lavarse dientes y manos. No se evidenciaron diferencias en el aprendizaje entre métodos de enseñanza, pero sí en el tiempo de dedicación del maestro, que fue un 75% superior en el caso experimental.
 
The study analyzes pupils’ (6 - 8 years old) ideas about microorganisms and basic body hygiene. Also, it contrasts the learning, right finish and two months later, following two different teaching methods: classic vs. more practical. It values, as well, teacher workload in each proposal. Data was gathered through drawings and questionnaires to children and parents. The results show a limited and negative conception about microorganisms, although in general they have acceptable hygiene habits. Both interventions improve students’ knowledge in both postests, but no differences regarding hygiene habits, in number, although families find great changes in the way of doing teeth and hands washing. However, no differences between both teaching methods have been found, while the teacher workload was 75% superior in the experimental method.
 
Subjects
Microorganismos; Hábitos de higiene; Educación Primaria; Carga de trabajo; Dibujos; Microorganisms; Hygiene habits; Primary Education; Workload; Draws
Collections
  • REurEdC nº 2 (2021) [12]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support