¿Promueven los patios naturalizados el desarrollo de la competencia científica? Un estudio de caso en la educación infantil

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/24724
DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i2.2203
ISSN: 1697-011X
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Do nature playgrounds promote the development of scientific competence? A case study in early childhood education
Date
2021-04Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(2), 2203 (2021)Abstract
En los últimos tiempos muchas escuelas de infantil están realizando actuaciones
para naturalizar sus patios escolares, potenciando su uso educativo. Este podría ser un espacio
idóneo para trabajar contenidos y fomentar procesos científicos con los más pequeños. En
este trabajo se propone un modelo de evaluación de la capacidad y potencialidad de este tipo
de espacios para trabajar la competencia científica. Con dicho modelo se ha analizado el uso
que dos escuelas de infantil están haciendo de sus patios naturalizados para hacer ciencia. Los
resultados muestran que para aprovechar verdaderamente estos espacios hay varios factores a
tener en cuenta. Por un lado, valorar el potencial educativo del patio y por el otro, y muy
especialmente, fomentar la intencionalidad de los docentes de infantil para trabajar en una
clave científica. Recently, many preschool outdoor spaces are being transformed into nature-rich
settings, also encouraging their use as learning environments. Playgrounds provide a unique
opportunity for early science learning and fostering of scientific process-skills. The current
study proposes an evaluation model of their capacity and affordance of the scientific
competence. This model has been applied to assess the use that schools are making of their
outdoor spaces for nature-based science learning. Results highlight some key factors to take
full advantage of these environments. On the one hand, to recognize the educational potential
of playgrounds, and on the other hand, and specially, to encourage educators to intentionality
engage in science teaching.
Subjects
educación infantil; patios naturalizados; competencia científica; Early childhood education; nature playgrounds; scientific competenceCollections
- REurEdC nº 2 (2021) [12]