Una experiencia de aula para la clasificación de vertebrados usando la Ciencia Ficción: Proyecto Pokédex

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/24725
DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i2.2204
ISSN: 1697-011X
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
A classroom experience for vertebrate classification using Science Fiction: The Pokédex Project
Date
2021-04Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(2), 2204 (2021)Abstract
Uno de los aspectos más difíciles de abordar en biología es el de la biodiversidad y su clasificación. A
lo complejo de su estudio, se une el bajo interés por las ciencias de parte del alumnado. Lo que, al combinarse
con un enfoque demasiado reduccionista, genera ideas alternativas que perduran hasta la Educación Superior.
Enfoques como el uso de la ciencia ficción se presentan como una alternativa para mejorar este aprendizaje. En
este trabajo, se propone una intervención educativa que aborda la clasificación de los vertebrados en 1º ESO a
través de la identificación de rasgos reales en criaturas de ciencia ficción, los Pokémon. El objetivo principal que
se persigue es analizar el desempeño de los alumnos para clasificar un Pokémon, en uno de los grupos de
vertebrados, considerando si son capaces de discriminar en base a los rasgos visibles y no visibles del organismo a
qué grupo de vertebrados pertenecería. Los resultados muestran que el uso de la ciencia ficción favorece el
reconocimiento de los rasgos distintivos de cada grupo de vertebrados, considerando también características no
observables en las ilustraciones, y sugiriéndolas para su clasificación, e incluso relacionándolas con su adaptación
al medio o su tipo de alimentación. One of the most difficult aspects to address in Biology education is Biodiversity and its classification.
To the complexity of this study, the low interest of the majority of students is added. When combined it with a
reductionist approach, generates alternative ideas that last even in Higher Education. Approaches such as the use
of Science Fiction are presented as an alternative to improve students’ learning. In this work, an educational
intervention in 7th grade that addresses the classification of vertebrates, through the identification of real features
in science fiction creatures, the Pokemon, is proposed. The main aim is to analyse the students’ performance to
classify Pokemon, in one of the vertebrate groups, considering whether they are able to discriminate based on
the visible and non-visible features of the organism. The results show that the use of science fiction promotes
the recognition of the distinctive features of each group of vertebrates, considering non-observable
characteristics in the illustrations and suggesting these characteristics for their classification, and even relating
them to their adaptation to the environment and their feeding type.
Subjects
Ciencia Ficción; Educación Secundaria; Clasificación de vertebrados; Biodiversidad; Pokémon; Science Fiction; Secondary Education; Classification of vertebrates; Biodiversity; PokemonCollections
- REurEdC nº 2 (2021) [12]