Un ejemplo de actividad de escape room sobre física y química en educación secundaria

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/24728
DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i2.2205
ISSN: 1697-011X
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
An example of escape room activity about Physics and Chemistry in the secondary education
Date
2021-04Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(2), 2205 (2021)Abstract
Tras introducir la gamificación como recurso didáctico, se comentan las características de una
herramienta particular de ese tipo, el escape room, y se recoge información de un caso, preparado como actividad
de repaso para la asignatura de Física y Química de 3º de ESO. Se le dotó de un carácter multidisciplinar, con una
temática de concienciación medioambiental y con pruebas que incluían conceptos de otras asignaturas con el fin
de desarrollar competencias clave. Los estudiantes, que participaron en equipo, mostraron gran implicación y se
divirtieron al mismo tiempo, manifestando que les gustaría que este tipo de actividades se realizaran más a
menudo. After introducing the gamification as a didactic resource, the characteristics of a particular tool, the
escape room, are discussed and information about a specific case is explained. The case was prepared as a review
activity for the subject Physics and Chemistry of the 3rd course of the Compulsory Secondary Education. It was
endowed with a multidisciplinary character, including environmental awareness as guiding theme, exercises that
included concepts from different subjects and taking into consideration skills, attitudes and knowledge contained
in key competences. Students who participated by teamwork showed great involvement and had fun at the same
time. They mentioned that they would like these type of activities to be more often implemented.
Subjects
Escape Room; Física y Química; Gamificación; Gamification; Physics and ChemistryCollections
- REurEdC nº 2 (2021) [12]