Microorganismos y hábitos de higiene. ¿Se aprende más en la Educación Infantil mediante fichas?

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/24730
DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i2.2302
ISSN: 1697-011X
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Microorganisms and hygiene habits: Is there more to be learned in Infant Education by means of worksheets?
Date
2021-04Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(2), 2302 (2021)Abstract
En este trabajo se presentan los hábitos de higiene y el conocimiento que tiene un conjunto de 69
alumnos de Educación Infantil (4-6 años) sobre microorganismos y se analiza la posible influencia sobre ellos de
dos propuestas didácticas diferentes (tradicional –grupo control- y con indagación –grupo experimental-). La
información se obtuvo en tres momentos diferentes -pre-intervención didáctica, post intervención y dos meses
después-, mediante dibujos de los niños, un cuestionario aplicado oral e individualmente con preguntas cerradas y
abiertas y un cuestionario dirigido a las familias. Se detectan indicios de que el alumnado reconoce a los
microorganismos como seres vivos. Tras la intervención no se encuentran diferencias estadísticamente
significativas entre el grupo experimental y el control. Dos meses después se observa una mejora en el grupo
control respecto a algunos hábitos de higiene y en el grupo experimental se recuerda el proceso de indagación
con placas de Petri. Estos resultados abren nuevos interrogantes. The hygiene habits and the knowledge that a group of 69 students of Early Childhood Education (4-6
years old) have about microorganisms is presented in this work. The possible influence on them of two different
didactic proposals (traditional -control group- and inquiry-based learning -experimental group-) is analysed. The
information was obtained at three different moments -pre didactic intervention, post intervention and two
months later-. The used tolls were children's drawings, an oral and individually applied questionnaire with closed
and open questions and a questionnaire addressed to the families. Indications are detected that the students
recognize the microorganisms as living beings. After the intervention, no statistically significant differences were
found between the experimental and control groups. Two months later an improvement was observed in the
control group with respect to some hygiene habits and in the experimental group the process of investigation
with petri dishes was recalled. These results open new research questions.
Subjects
Educación Infantil; Educación Científica; Indagación; Microorganismo; Hábitos de higiene; Early Childhood Education; Science Education; IBSE; Micro-organism; HygieneCollections
- REurEdC nº 2 (2021) [12]