Aproximación multimetodológica en el estudio de las representaciones sobre Trabajos Prácticos de Laboratorio

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/24731
DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i2.2601
ISSN: 1697-011X
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Multimethodological Approach In The Study Of The Representations On Laboratory Practical Works
Date
2021-04Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(2), 2601 (2021)Abstract
Este artículo presenta un estudio sobre los trabajos prácticos de laboratorio (TPL) a la luz de las
representaciones sociales (RS). El objetivo de esta investigación es identificar y analizar las RS sobre los TPL de
29 docentes de Ciencias Naturales de la provincia de San Juan, Argentina, utilizando técnicas asociativas e
interrogativas, como la escala Likert, la técnica de evocación y jerarquización y las frases incompletas. En este
artículo intentamos establecer qué técnicas resultan de mayor utilidad en este tipo de estudios, al permitirnos
identificar de forma más confiable las RS y, por ende, resulten predictoras del desempeño docente vinculado a los
TPL. Los resultados obtenidos nos permiten señalar la necesidad de una aproximación multimetodológica a la
hora de estudiar las RS, dada la complejidad que involucran las representaciones, como así también, la mayor
contribución de las técnicas asociativas al estudio de las RS. This article presents a study on practical laboratory work (PLW) considering social representations
(SR). The objective of this research is to identify and analyze the SR on the PLW of 29 teachers of Natural
Sciences from the province of San Juan, Argentina, using associative and interrogative techniques. Among those
used are the Likert scale and the techniques of evocation and hierarchization and incomplete sentences. In this
article, we will try to establish which techniques are most useful in this type of studies by allowing us to reliably
identify the SR, therefore, being predictive of the teaching performance linked to the PLW. The results obtained
in this study will allow us to draw attention to the need for a multimethodological approximation at the time of
studying the SRs, given the complexity involving the representations, as well as about the important contribution
of associative techniques to the study of SR.
Subjects
Representaciones Sociales; Trabajos Prácticos de Laboratorio; Ciencias Naturales; Enseñanza; Aprendizaje; Learning; Natural Sciences; Practical laboratory Work; Social Representations; TeachingCollections
- REurEdC nº 2 (2021) [12]