El Huerto Escolar como recurso para iniciar la Alfabetización Ambiental en Educación Infantil

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/24733
DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i2.2501
ISSN: 1697-011X
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
The school garden as a resource to initiate environmental literacy in childhood education
Date
2021-04Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(2), 2501 (2021)Abstract
Los graves problemas socioambientales a los que se enfrenta nuestro mundo, deberían ser abordados
de manera prioritaria en las propuestas didácticas actuales. De este modo, habría que trabajar en propuestas que
incrementasen la capacidad de ajuste de la población a un mundo muy diferente al actual (con menos recursos,
pérdida de biodiversidad y cambio climático; en decrecimiento), porque ese es el mundo en el que vivirán quienes
hoy están en la etapa de Educación Infantil.
Se presenta así una experiencia realizada en un aula con niños y niñas de 3 años, en la que se ha utilizado el
huerto escolar como eje central de una propuesta didáctica basada en el modelo de investigación escolar. Los
resultados muestran que este recurso favorece la alfabetización ambiental, al tiempo que sirve para articular
propuestas didácticas que contribuyen a la resiliencia de la población. The serious socio-environmental problems facing our world should be addressed as a priority in
current educational proposals. In this way, work should be done on proposals that increase the population's
capacity to adjust to a world that is very different from today's (with fewer resources, loss of biodiversity and
climate change; in degrowth), because that is the world in which the children who are currently in the stage of
Childhood Education, will live.
This is an experience carried out in a classroom with three-year-old children, in which the school garden has been
used as the central axis of a didactic proposal based on the school research model. The results show that this
resource favors environmental literacy, while serving to articulate didactic proposals that contribute to the
resilience of the population.
Subjects
Educación Infanti; Huertos Escolares; alfabetización ambiental; educación ambiental; experiencias fuera del aula; Childhood education; School garden; environmental literacy; environmental education; outdoor learningCollections
- REurEdC nº 2 (2021) [12]