• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 20 (2023)
  • REurEdC nº 1 (2023)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 20 (2023)
  • REurEdC nº 1 (2023)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La recontextualización de discursos sobre biodiversidad y ciudadanía en un curso de formación para profesores de ciencias

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/28109

DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i1.1603

URL: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92072334005

ISSN: 1697-011X

Files
92072334005.pdf (639.4Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
The recontextualization of biodiversity and citizenship discourses in a training course for science teachers
Author/s
Aine do Nascimento, Larissa; Tadeu Motokane, Marcelo
Date
2022-10-17
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias -2023, Vol. 20, n.1 pp. 160301-160317
Abstract
El objetivo de esta investigación es caracterizar el proceso de recontextualización de los conceptos de biodiversidad y ciudadanía a partir del análisis de un curso de formación docente. Se utilizó el análisis de contenido para verificar la existencia de las dimensiones de biodiversidad y ciudadanía en la elaboración de las actividades educativas en dos grupos, desde las concepciones previas hasta la formulación final de la actividad. Los discursos fueron grabados, transcritos y categorizados. En la primera planificación aparecen pocas veces las dimensiones de la ciudadanía. Después del contacto con las dimensiones, hubo un aumento estadísticamente significativo en las discusiones que las incluyeron. Se identificó la recontextualización de los conceptos de biodiversidad y ciudadanía en los discursos. Se puede concluir que la formación de profesores de ciencias debe permear los ámbitos de la biodiversidad y de la ciudadanía para lograr la transformación cultural y superar situaciones socioambientales desiguales.
 
The aim of this research is to characterize the recontextualization process of the concepts of biodiversity and citizenship from the analysis of a teacher training course. Content analysis was used to verify the existence of the dimensions of biodiversity and citizenship in the preparation of educational activities by the course participants, from previous conceptions to the final formulation of the activity. Speeches were recorded, transcribed, and categorized. In the previous planning, the dimensions of citizenship hardly appear. However, after contact with the dimensions, there was a statistically significant increase in discussions that included them. A recontextualization of the concepts was identified in the speeches of the course participants. We conclude that the training of science teachers should permeates the spheres of biodiversity and citizenship to achieve cultural transformation and overcome unequal socio-environmental situations.
 
Subjects
Discurso pedagógico; Cuestiones sociocientíficas; Formación de profesores; Pedagogical discourse; Socioscientific issues; Teacher training
Collections
  • REurEdC nº 1 (2023) [16]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support