• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 12 (2015)
  • REurEdC nº 3 (2015)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 12 (2015)
  • REurEdC nº 3 (2015)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dimensión ética de la sostenibilidad curricular en el sistema de evaluación de las aulas universitarias. El caso de la enseñanza aprendizaje de las Ciencias

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/17608

DOI: 10498/17608

ISSN: 1697-011X

Files
11-726-JimenezFontana.pdf (182.4Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Ethical dimension of curricular sustainability in the University classroom assessment. The case of the teaching and learning of science
Author/s
Jiménez-Fontana, Rocío; García-González, Esther; Azcárate Goded, María del Pilar; Navarrete, Antonio
Date
2015-01-01
Department
Didáctica
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias - 2015, 12 (3) - pp. 536-549
Abstract
La sostenibilidad en el ámbito educativo surge como una opción de construcción de respuestas, de soluciones orientadas (Wiek, Withycombe y Redman, 2011), desde una ética planetaria. Es un desafío para el pensamiento humano y, para nosotros como formadores de profesores de ciencias, también conlleva un reto afrontar una educación para la Sostenibilidad. Ello implica promover que los docentes reconozcan el aula como sistema complejo, sistema que se caracteriza principalmente por la interacción entre las partes que lo componen. En este contexto, un aspecto fundamental en los procesos de enseñanza-aprendizaje es la reflexión sobre la forma de poner en juego la evaluación, pues la evaluación influye en el todo y el todo en la evaluación. Desde esta perspectiva, dicho sistema de evaluación debe configurarse a través del diálogo con un marco de valores coherente con la ética planetaria y la sostenibilidad; cuestión que modifica tanto su estructura como su función. En este escrito presentamos un análisis teórico-reflexivo sobre las implicaciones que tendría la configuración de dicho sistema de evaluación en el aula de formación de docentes en ciencias.
 
Sustainability in the field of education emerges as an option for construction of responses and oriented solutions (Wiek, Withycombe y Redman, 2011), from a planetary ethic. Is a challenge for the human thinking and, for us as trainers of science teachers, also involves a challenge facing education for sustainability. This implies encourage teachers to see the classroom as a complex system, which is mainly characterized by the interaction between the parts which compose it. In this context, a key issue in teaching and learning processes is the reflection on how to stake the assessment, because the assessment influence the whole and the whole influence the assessment. From this view, the assessment system must be configured through the dialogue with the values framework in coherence with planetary ethic and sustainability; aspect that modifies not only tits structure but also its function. In this paper we present a thoughtful theoretical analysis on the implication of the configuration of that assessment system on the classroom of science teachers.
 
Subjects
Sostenibilidad curricular; Evaluación; Enseñanza-aprendizaje de las ciencias; ética planetaria; Complejidad; Curricular Sustainability; Assessment; Teaching and learning of science; Global Ethic; Complexity
Collections
  • Articulos Científicos Didáctica [161]
  • REurEdC nº 3 (2015) [16]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestions