• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 13 (2016)
  • REurEdC nº 1 (2016)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 13 (2016)
  • REurEdC nº 1 (2016)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dificultades de aprendizaje de las representaciones gráficas cartesianas asociadas a biología de poblaciones en estudiantes de educación secundaria. Un estudio semiótico

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/18012

ISSN: 1697-011X

Files
03-765-Artola.pdf (341.4Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Learning difficulties of cartesian graphic representations associated with population biology in high school students. A semiotic analysis
Author/s
Artola, Eugenia Cristina; Mayoral, Liliana Esther; Benarroch Benarroch, Alicia
Date
2016-01-01
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias - 2016, 13 (1) - pp. 36-52
Abstract
Los alumnos de Educación Secundaria presentan dificultades en el uso e interpretación de las Representaciones Gráficas Cartesianas (RGC), consideradas centrales para la enseñanza y aprendizaje de los procesos dinámicos en las ciencias biológicas en general y de la Biología de Poblaciones (BP) en particular. Desde la concepción de las RGC como sistemas semióticos, dichas dificultades son analizadas a través de las actividades cognitivas que caracterizan a toda representación, a saber, formación, tratamiento y conversión. La investigación se llevó a cabo en Mendoza, Argentina, y comprendió dos etapas; la primera, se centró en el diagnóstico de la interacción de los alumnos (13-14 años) con las RGC utilizadas para enseñar conceptos estructurantes de BP; y en una segunda etapa, se analizaron los resultados de la aplicación de una intervención didáctica centrada en las dificultades diagnosticadas en la fase anterior (alumnos de 16- 17 años). Se advirtió que esencialmente las mayores dificultades se encuentran en las actividades ligadas a la semiosis de tratamiento y, sobre todo, de conversión, impactando en la construcción de los conceptos biológicos.
 
High school students present difficulties using and interpreting the information provided by Graphical Representations Cartesian (RGC), consider these central to the teaching and learning at the dynamical processes at biological sciences in general and Population Biology (BP) in particular. From the conception of the RGC as semiotic systems, such difficulties are analyzed through cognitive activities that characterize any representation, namely, training, treatment and conversion. The research was carried out in Mendoza, Argentina, and comprised two stages; the first, held the diagnosis of student interaction (13-14 years) with RGC used to teach structural concepts BP; and in a second stage, the results of applying a teaching Intervention centered on the difficulties diagnosed in the previous phase are analyzed (students aged 16-17). It was noted that essentially the greatest difficulties found in the activities linked to semiosis about treatment and conversion, impacting on the construction of biological concepts.
 
Subjects
representaciones gráficas cartesianas; biología de poblaciones; intervención didáctica; educación secundaria; semiótica; graphical representations cartesian; population biology; didactic intervention; high school; semiotics
Collections
  • REurEdC nº 1 (2016) [17]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestions