Un caso de Historia de la Ciencia para aprender Naturaleza de la Ciencia: Semmelweis y la fiebre puerperal

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A case of History of Science to learn Nature of Science: Semmelweis and childbed fever
Date
2016-04Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias - 2016, 13 (2) - pp. 408-422Abstract
Se presenta el caso Semmelweis como un relato de la Historia de la Ciencia interesante para abordar en las clases
de ciencias algunas cuestiones de Naturaleza de la Ciencia (NDC), desde un enfoque explícito y reflexivo. La
propuesta se dirige a la formación de futuro profesorado de ciencias de Educación Secundaria en NDC y su
didáctica. Se presta atención tanto a los aspectos epistémicos como a los no-epistémicos en el texto del caso y en
las cuestiones que se plantean. Asimismo, se proponen algunas recomendaciones metodológicas para su
implementación y evaluación en el aula. The Semmelweis case is presented as an interesting story of the History of Science to address in science
classroom a set of questions related to the Nature of Science (NOS) from an explicit and reflective approach.
The teaching proposal is aimed to the prospective Secondary Education science teachers training in NOS issues
and its didactics. Attention is given to both epistemic and non-epistemic aspects in the text of Semmelweis case
and the NOS questions asked. Also, some methodological recommendations for implementing and assessing the
didactic proposal in science classroom are offered.
Subjects
Historia de la Ciencia; Naturaleza de la Ciencia; formación del profesorado; caso histórico; Semmelweis; History of Science; Nature of Science; teacher training; historical caseCollections
- REurEdC nº 2 (2016) [19]