• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Pragmalingüística
  • Pragmalingüística nº 25 (2017)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Pragmalingüística
  • Pragmalingüística nº 25 (2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La competencia sociolingüística y los componentes culturales dentro del proceso de enseñanza-aprendizaje del español en un contexto de submersión lingüística

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/20139

ISSN: 1133-682X

Files
031_049.pdf (350.7Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Sociolinguistic competence and the cultural components within the teaching-learning process of spanish in a context of linguistic submersion
Author/s
Ayora Esteban, María del Carmen
Date
2017
Source
Pragmalingüística 2017, n. 25, pp.31-49
Abstract
El propósito de este artículo es hacer reflexionar sobre la importancia que tiene el papel de la competencia sociolingüística y de los componentes sociales y culturales, durante el proceso básico de instrucción formal en un marco con dos lenguas y culturas muy diferentes, la ciudad autónoma de Ceuta, y en el que sólo el español es la lengua oficial. Para ello, par-timos de algunas precisiones terminológicas (competencia sociolingüística, socio-cultural e intercultural), y describimos el marco social y lingüístico en el que nos situamos para reflejar el estado de la cuestión del estudio de caso que presentamos. Abordamos algunos contenidos de la competencia cultural que diferencian a ambos grupos de discentes -hablantes de dariya y hablantes de español-, y como conclusión planteamos la necesidad de la formación que debe poseer el profesorado en este tipo de contexto, así como los conocimientos socioculturales que debe trabajar, de manera que le permita llevar a cabo el proceso de enseñanza de la lengua objeto de estudio –el español- por medio de unos planteamientos didácticos adecuados que le ofrezcan al alumno la oportunidad de desarrollar la competencia sociocultural en la lengua meta.
 
The purpose of this article is to reflect on the importance of the role of sociolinguistic competence and the social and cultural components during the process of formal instruction within a framework where two different languages and cultures coexist, as is the case in the autonomous city of Ceuta where Spanish is the only official. To do so, we begin by clarifying certain terminology (sociolinguistic competence...), and then describe the social and linguistic framework in which we find ourselves in order to relect on the state of the question of the case study we present. We approach some contents of the cultural competence that differentiate both groups of students –speakers of dariya and speakers of Spanish-. We conclude by stressing the need for teacher training in this type of context as well as sociocultural awareness in order for the target langauage - Spanish - to be taught using the appropriate didactic approaches in such a way as to afford the students the opportunity to develop sociocultural competence in the target language.
 
Le but de cet article est d'inciter à réflechir sur l'importance du rôle de la compétence sociolinguistique et des composants sociaux et culturels, pendant le processus d'instruction formelle de base dans un cadre avec deux langues et cultures très différentes, celui de la ville autonome de Ceuta, dans laquelle l'espagnol est la seule langue officielle. Pour ce faire, nous partons de quelques précisions terminologiques (compétence sociolinguistique, socioculturelle et interculturelle), et nous décrivons le cadre social et linguistique dans lequel nous nous situons pour refléter l'état de la question de l'étude de cas que nous présentons. Nous abordons la question des conte-nus des compétences culturelles qui diffé-rencient aux deux groupes d' apprenants - ceux qui parlent le dariya et ceux qui parlent l'espagnol, et pour conclure nous posons la nécessité de formation qui doit posséder le professorat dans ce type de contexte, ainsi que les connaissances socioculturelles qui doit travailler pour mener à bien le processus d'enseignement de la langue objet d'étude -l'espagnol- au moyen des approches didactiques adéquates qui of-frent à l'élève l'occasion de développer la compétence socioculturelle dans la langue cible.
 
Subjects
lengua; cultura; competencia sociolingüística; competencia sociocultural; competencia intercultural; submersión; language; culture; sociolinguistic competence; sociocultural competence; intercultural competence; submersion; langue; compétence sociolinguistique; compétence socioculturelle; compétence interculturelle; submersion
Collections
  • Pragmalingüística nº 25 (2017) [35]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La programación didáctica por competencias básicas 

    Ayuso Marente, José AntonioAuthority UCA (Cádiz: Universidad de Cádiz, Servicio de Publicaciones, 2009-01-01)
  • Training Competences in Industrial Risk Prevention with Lego (R) Serious Play (R): A Case Study 

    Cerezo Narváez, AlbertoAuthority UCA; Córdoba Roldán, Antonio; Pastor Fernández, AndrésAuthority UCA; Aguayo González, Francisco; Otero Mateo, ManuelAuthority UCA; Ballesteros Pérez, PabloAuthority UCA (MDPI, 2019-12)
  • A Focus on Ethical Value under the Vision of Leadership, Teamwork, Effective Communication and Productivity 

    Mercader, Víctor; Galván-Vela, Esthela; Ravina Ripoll, RafaelAuthority UCA; Popescu, Cristina Raluca Gh. (MDPI, 2021-11)

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support