• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 15 (2018)
  • REurEdC nº 3 (2018)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 15 (2018)
  • REurEdC nº 3 (2018)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

¿Cambian las actitudes ambientales en la educación secundaria? Un estudio diagnóstico con alumnos de Secundaria de la Región de Murcia.

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/20850

DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i3.3501

ISSN: 1697-011X

Files
3501.pdf (253.9Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Do environmental attitudes change in secondary education? A diagnostic study with Secondary students from Murcia
Author/s
Pérez Franco, David; Pro-Bueno, Antonio de; Pérez Manzano, Antonio
Date
2018-09
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2018, Vol. 15 (3) 3501
Abstract
La educación ambiental debe fomentar la concienciación ambiental, generar actitudes favorables a la conservación del medio y al desarrollo sostenible, y contribuir a generar ciudadanos responsables y con un criterio sólido y propio a través de la alfabetización científica. En este artículo se han evaluado las actitudes ambientales de 690 alumnos murcianos de 4º de educación secundaria obligatoria utilizando para ello el instrumento del proyecto ROSE. Además, se ha estudiado la relación con otras variables: el género, el nivel de estudios de los padres y la categoría profesional de estos últimos. Los resultados muestran una actitud moderadamente positiva con diferencias de género a favor de las chicas. Se observan también algunas tendencias –poco significativas- más favorables cuanto mayor sea el nivel de estudios de los padres y si la profesión está ligada al ámbito científico técnico. Finalmente, se propone utilizar las actitudes ambientales más positivas como vía para mejorar las actitudes hacia las ciencias y, en general, la educación científica.
 
Environmental education should raise environmental awareness, create favorable attitudes towards the preservation of the environment and sustainable development, and contribute to create responsible individuals with an independent judgement through scientific literacy. In this article the environmental attitudes of 690 students from Murcia in their fourth year of Secondary Education have been analyzed using ROSE project questionnaire. In addition, the connection between other variables such as gender and parents’ both educational level and professional category has been considered. The results show a moderately positive attitude in general, although they revealed gender differences in favor of girls. We can also observe some favorable tendencies –less meaningful ones– when the parents have a higher educational level as well as when their profession is linked to the scientific technical area. Finally, it is suggested to use the most positive environmental attitudes as a tool to improve attitudes towards science and in general, towards scientific education.
 
Subjects
Actitudes ambientales, educación ambiental, ROSE, diferencias de género, educación secundary.; Actitudes ambientales; educación ambiental; ROSE; diferencias de género; educación secundary; Environmental attitudes; environmental education; gender differences; secondary school
Collections
  • REurEdC nº 3 (2018) [15]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Educación holística a través de la Música como medio fundamental para la mejora de la calidad educativa: Audición musical como eje globalizador 

    Jiménez Bizcocho, Antonio (2014-08-01)
  • Educar para el consumo responsable en la etapa de infantil. Una propuesta metodológica desde la sostenibilidad. 

    Brenes Gómez, Esther (2016-07-19)
  • Una oportunidad de cambio educativo y social. Caminos compartidos. 

    Viseras Jaques, Mª Ángeles (2019-07)

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support