Una propuesta de enseñanza-aprendizaje centrada en el análisis del camino de la energía “paso a paso”

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/21287
DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i1.1202
ISSN: 1697-011X
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
A teaching-learning proposal focused on the analysis of the energy roadway “step by step”
Date
2019-01Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2019, Vol. 16 (1) 1202Abstract
El modelo escolar de energía y sus ideas clave asociadas (energía como función de estado,
transferencia, conservación y degradación) representan un reto para profesores y alumnos, porque requiere
cambiar la forma de mirar los fenómenos físicos de la perspectiva mecánica a la energética. Para construir este
modelo “paso a paso” presentamos una secuencia didáctica que analiza teórica y experimentalmente un proceso
de frenada de una rueda utilizando un sencillo montaje experimental. The scholar model of energy and its energy-related concepts (energy as a function of state, transfer,
conservation and degradation) represent a challenge for teachers and students, since it implies changing the way
to see the physical phenomena, from the mechanics to the energetic view. To build this model “step by step” we
present an instructional sequence, analysing both theoretically and experimentally a wheel braking process, using
a simple experimental set-up.
Subjects
Modelización; Transferencia de energía; Degradación de la energía; Educación secundaria; Modeling; Energy transfer; Energy degradation; Secondary schoolCollections
- REurEdC nº 1 (2019) [14]