• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 18 (2021)
  • REurEdC nº 1 (2021)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 18 (2021)
  • REurEdC nº 1 (2021)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prácticas no-epistémicas: ampliando la mirada en el enfoque didáctico basado en prácticas científicas

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/24334

DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1108

ISSN: 1697-011X

Files
Eureka 1108.pdf (233.1Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Non-epistemic practices: extending the view in the didactic approach based on scientific practices
Author/s
García-Carmona, Antonio
Date
2021-01
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(1), 1108
Abstract
El presente artículo reivindica prestar una atención explícita a las prácticas no-epistémicas como ampliación de aquellos planteamientos predominantes del enfoque didáctico basado en prácticas científicas, que solo suelen estar focalizados en prácticas epistémicas. Para ello, (1) se exponen los principales argumentos empleados en promover este enfoque didáctico; (2) se analizan críticamente diferentes conceptualizaciones sobre el aprendizaje de la ciencia mediante prácticas científicas; (3) se justifica la integración de la dimensión noepistémica en tal enfoque a partir de bibliografía sobre filosofía, sociología e historia de la ciencia; y finalmente (4) se proponen de manera fundamentada algunas prácticas no-epistémicas que podrían abordarse en la educación científica básica.
 
This article calls for explicit attention to non-epistemic practices as an extension of the predominant approaches on practice-based to science education, which tend to emphasize mainly epistemic practices. To this end, (1) the main arguments used to promote this didactic approach are outlined; (2) different conceptualizations of science learning through scientific practices are critically analyzed; (3) the integration of the non-epistemic dimension in such an approach is justified on the basis of the literature on philosophy, sociology and history of science; and finally (4) the rationale for some non-epistemic practices that could be addressed in basic science education is proposed.
 
Subjects
enseñanza de la ciencia; indagación; prácticas científicas; prácticas epistémicas; prácticas no-epistémicas; epistemic practices; non-epistemic practices; inquiry; science education; scientific practices
Collections
  • REurEdC nº 1 (2021) [16]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • El conocimiento tácito en la puesta en práctica de un proyecto de investigación-acción de prácticas de enseñanza 

    Jiménez Gámez, Rafael ÁngelAuthority UCA (Cádiz: Universidad de Cádiz, Servicio de Publicaciones, 1997-01-01)
  • Organización por competencias de las prácticas clínicas de enfermería comunitaria: Guía docente de prácticas. 

    Martínez Nieto, José ManuelAuthority UCA; Delgado Romero, Ascensión; Herrero Villanueva, María Luisa; López Muñoz, José; Rodríguez Bobillo, Margarita; Martín Tello, Juan Manuel; Dorronzoro Sánchez, Matilde; Pérez Cabezas, Francisco Javier; Damián Lobatón, Rafael (2010-05-12)
  • Prácticas de laboratorio sobre resistencia de materiales 

    Afanasiev, A. M. (Moscú : Mir, 1978)

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support